Klant aan het woord

Klantreferentie: Schouten Distillery

WIE GENIET ER NIET AF EN TOE VAN EEN VERFRISSENDE GIN-TONIC? DEZE DRANK IS ZEER POPULAIR EN OOK BIJ ST-LUC LABELS&PACKAGING ZIEN WIJ MEER VRAAG NAAR ETIKETTEN VOOR GINMERKEN. EEN MOOI VOORBEELD VAN EEN KLEINSCHALIGE DISTILLEERDERIJ IS SCHOUTEN DISTILLERY UIT VEGHEL (NL).

Klantreferentie: Schouten Distillery

 

VAN STUKADOOR TOT DISTILLEERDER

Het familiebedrijf Schouten Distillery ontstond enkele jaren geleden toen Erwin Schouten (eigenaar), destijds fulltime stukadoor, van werk moest veranderen. Hij kon zijn oude beroep niet meer uitoefenen en ging op zoek naar wat hij nou ‘echt’ leuk vond om te doen. Als fervent hobbybrouwer en -distilleerder werd hij door zijn vrouw Joyce in de juiste richting geduwd. Een eigen distilleerderij, dat moest het worden. Zo werd Schouten Distillery geboren en is Nederland een ginmerk rijker.


Met een distilleeropleiding op zak dacht Erwin na hoe het bedrijf vorm moest krijgen. Hij begon geheel blanco met de opstart. Het moest een Veghels bedrijf worden, de Brabantse stad waar de familie Schouten vandaan komt. Daarnaast moest het het karakter van een familiebedrijf krijgen. Samen met goede vriend en huidige samenwerkingspartner Jorg van Keulen van Cre8ion.Lab uit ’s-Hertogenbosch legden Erwin en Joyce het fundament voor het bedrijf.


SCHOUTEN DISTILLERY EN GIN

Aanvankelijk wilde Erwin whisky maken. Dit proces duurt echter vrij lang (minimaal drie jaar). Daarnaast ben je beperkter in de ingrediënten dan bij andere sterke dranken. Omdat hij graag met kruiden werkt koos hij al snel voor gin. Op de huidige locatie in de Proeffabriek, distilleert en verkoopt Erwin zijn verschillende dranken. Het motto van het bedrijf: delen is vermenigvuldigen (: = x). Met dit idee doelt Erwin op het feit dat je zijn gin het beste kunt delen met vrienden/familie. Simpel gezegd: als de fles leeg is moet hij vol zitten met jouw verhalen.



Op dit moment heeft Erwin drie soorten gin in zijn assortiment. Van een traditionele London Dry Gin tot de aparte Buchu Blue Gin. Naast gin is Erwin bezig met andere dranken zoals jenever, rum en (toch ook) whisky. Gins laten zich daarnaast ook goed mengen met andere ingrediënten. Naast de bekende tonic, kun je er bijvoorbeeld radijs, komkommer of sinaasappel aan toevoegen om de smaak te versterken. Zo kun je eindeloos experimenteren met smaken.

“JE KUNT NIET ZEGGEN DAT JE GEEN GIN-TONIC LUST, JE HEBT ALLEEN DE JUISTE NOG NIET GEPROEFD.” ERWIN SCHOUTEN – SCHOUTEN DISTILLERY


EEN VERPAKKINGSUITDAGING EN DE SAMENWERKING MET ST-LUC
Voor Erwin en Jorg (de designer) was het zeer belangrijk dat de flesetiketten de juiste uitstraling zouden krijgen. Het ontwerp wordt gevormd door twee gelijke delen. Het bovenste deel staat voor het ambacht, de alchemie en de traditionele manier van drank maken. Het onderste deel is de moderne, nieuwe manier van distilleren. Zoals men het bij Schouten doet. Dat het design goed is gelukt bewijst o.a. de zilveren medaille die Schouten won bij de Design and Media Awards (IWSC).


Dit unieke ontwerp moest perfect naar voren komen in het etiket. Het etiket moest zich vertalen naar de fles en de kwaliteit van de drank. Na enkele drukkerijen te hebben gecontacteerd en meerdere versies van het etiket te hebben getest, bleek dat andere drukkerijen het moeilijk voor elkaar kregen. Het gebruik van gekleurde hot foil om de contrasterende werking in het etiket te laten spreken, in combinatie met een hoogwit ongestreken papier, gaf voor Schouten de doorslag om te kiezen voor St-Luc Labels&Packaging. Om de drukkleuren het beste naar voren te laten komen koos men de witste papieren versie. 

St-Luc Labels&Packaging is ondertussen uitgegroeid tot een familiebedrijf van respectabele omvang. Ook al is Schouten een kleine distilleerderij, voor St-Luc zijn deze klanten zeker belangrijk. De inzet van digitale druktechniek is zeer interessant voor veel startups die een luxe uitstraling wensen.

“ETIKETTEN IN KLEINE OPLAGES MET UNIEKE VEREDELINGSMOGELIJKHEDEN EN EEN MOOI MATERIAAL. DAT WAS DE OPLOSSING DIE ST-LUC KON BIEDEN.” JAN DEKKERS, ACCOUNTMANAGER ST-LUC LABELS&PACKAGING


WAT BRENGT DE TOEKOMST?
Hoewel Erwin aangeeft niet een té groot bedrijf te willen, wil hij wel graag groeien. Nu werkt hij parttime in zijn distilleerderij, maar in de toekomst wil hij zich graag fulltime op zijn bedrijf focussen. Zo heeft hij een optie op een ander pand met meer capaciteit en ideeën om meer maatschappelijk een rol te spelen in de regio. Erwin Schouten staat niet stil en heeft met zijn bedrijf een mooi ginmerk neergezet!